Vrijdag 11 juni 2021 19.00 uur

Jonge professionele zangers krijgen aanwijzingen op het gebied van stijl, taal en techniek en doen podiumervaring op. Per avond drie of vier duo's (zang en piano).

Docenten: Carina Vinke, alt & Rixt van der Kooij, piano.

Extra avond i.v.m. grote belangstelling, zowel van jonge musici als van toehoorders!

a Masterclass JongVocaal 2020 Wetzlar uitsnede

De masterclass vindt plaats zonder publiek in de zaal. De masterclass is live te volgen via deze link. Deze link wordt actief op 11 juni om 19.00 uur. Voor deze live stream stellen wij een vrijwillige bijdrage van bv. € 5 op prijs. Je kunt je bijdrage overmaken op bankrekening NL89 RABO 0179 9015 40 van de Haagse Kunstkring.


De alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Ze zingt opera, oratoria, liederen en hedendaagse muziek. Als operazangeres zong zij de titelrol in ‘La Tragédie de Carmen’ van Peter Brook en de rol van Orfeo in Gluck’s Orfeo ed Euridice. Ze vertolkte ook rollen in Brittens A Midsummer Night’s Dream, Händels Alcina, Verdi’s Nabucco en Wagners Die Walküre. Haar geënsceneerde optredens met het New European Ensemble van Pierrot Lunaire van Schönberg en de titelrol in Miss Donnithorne’s Maggot van Peter Maxwell Davies werden door het Duitse tijdschrift Ensemble geprezen als interpretaties van ‘wereldklasse’.

Carina voert vaak oratoria uit, zoals de Matthäus Passion en deJohannes Passion van Bach, Verdi’s Requiem, de Messiah van Händel en het Weihnachtsoratorium van Bach. Haar sterke affiniteit met het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken. Veel hedendaagse muziek heeft ze uitgevoerd met dirigent Christian Karlsen en het New European Ensemble. Andere hoogtepunten zijn presentaties van zowel Schönbergs Serenade als Pierrot Lunaire. Carina Vinke zong Le Marteau sans maître van Pierre Boulez met het ASKO|Schönberg Ensemble in het Concertgebouw te Amsterdam.

Zij volgde masterclasses bij Christa Ludwig, studeerde bij Jard van Nes en zij liet zich coachen door Teresa Berganza.

*

Rixt van der Kooij (1968) kreeg pianoles van Maria Stroo in Groningen. Daarna studeerde ze bij Else Krijgsman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Les in duo spel volgde ze bij Tan Crone. Vervolgens studeerde zij aan het Rotterdams Conservatorium bij Mila Baslawskaja waar ze de Aantekening Begeleiden en de Aantekening Kamermuziek behaalde. Zij volgde masterclasses bij o.a. Jürgen Uhde, Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen.

Als pianiste is zij gespecialiseerd in liedbegeleiding en dan met name het Duitstalige en het Franstalige romantische repertoire. Zij organiseert sinds 2002 een serie liedrecitals onder de titel Vocaal drieluik in Friesland. Hierbij werkt ze met jonge, pas afgestudeerde zangers. Sinds 2008 concerteert zij regelmatig op historische instrumenten.

De serie JongVocaal in de Haagse Kunstkring in Den Haag bestaat sinds 2009. Elk jaar staat een ander thema centraal. Ook onbekendere liedcomponisten kwamen aan bod zoals bij voorbeeld Joaquín Turina, Michael Glinka, John Ireland en Wilhelm Stenhammer.

In juni 2019 behaalde ze de Master Classical piano met als onderzoeksonderwerp ‘Schubert songs performed on a historical instrument and a modern piano – a search for expression’.

Rixt van der Kooij is sinds 1991 als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.


De zangdocenten hebben diverse malen met Rixt van der Kooij samen een liedrecital gegeven. Zij staan met beide benen in de beroepspraktijk en zijn daarom zeer interessant voor jonge professionals om eens les van te krijgen.