27 mei t/m 14 juni

Tentoonstelling met 'gebouwsels' van Jan Voets en 'muziekmachines' van Peter van Loon (Hoge zaal)

Opening: zaterdag 30 mei 17.00 uur
Uitloop: zondag 14 juni 16.00 uur

a Peter van Loon Jukebox  a Peter van Loon Zelfportret  a Peter van Loon Orgel

Peter van Loon

a Jan Voets Balkenbouwsel II  a Jan Voets Crysler Building II  a Jan Voets Het huis van Rembrandt

Jan Voets

'Gebouwsels'

"Zo lang ik bezig ben met tekenen en schilderen zijn gebouwen en bouwsels een steeds terugkerend onderwerp in mijn werk. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat gebouwen en bouwsels - samengevat in het woord gebouwsels - meer zijn dan alleen maar objecten om in te wonen, te werken, te leren, te bidden, te verpozen of dingen in te bewaren. Omdat bouwen een menselijke activiteit is vormen gebouwen, bouwsels en de gebouwde omgeving een uitdrukking van al wat menselijk is. Zo zijn er imponerende, mooie, lelijke, gevaarlijke, aandoenlijke, ijdele, bedreigende, schuldige en zinloze gebouwen. Als je met een opmerkzame blik naar gebouwsels kijkt dan vertellen zij veel meer over mensen en hun tijd dan je op het eerste gezicht denkt te zien.

Het thema heb ik in de loop der tijden op verschillende manieren opgevat en in beeld gebracht. Soms zijn bestaande gebouwen het onderwerp, soms zijn het gefantaseerde bouwsels, soms is een papieren model het uitgangspunt. Doordat er (tweedimensionaal) werk uit verschillende perioden van mijn artistieke loopbaan te zien is, is deze tentoonstelling niet alleen een klein verhaal over gebouwsels maar ook een beknopte geschiedenis van mijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar.

Jan Voets

*

Muziekmachines

"Mijn obsessie met beweging in de beeldhouwkunst gaat terug naar de tentoonstelling De Nieuwe Realisten in het Haags Gemeentemuseum. Nog nooit, wel jong nog , was ik zo gegrepen, zo vrolijk en zo genietend een expositie uitgelopen, zo moest het dus. In die tijd was ik assistent van Livinus van der Bundt ( lichtschilder en directeur van de Vrije Academie) en kwam daardoor nog meer in aanraking met de avant-garde van de jaren zestig.

Toch heeft het daarna een geruime tijd geduurd voor ik effectief met beweging aan de gang ging. Eerst moest ik blijkbaar toch nog met allerlei materialen en technieken werken. Maar met de aankoop van een lastrafo en de vondst van het betonijzer was ik vertrokken. Eindelijk de mogelijkheid te werken met beweging en geordend geluid, dus muziek. Van het eerst aan elkaar lassen van gevonden industrieel gevormd betonijzer heb ik me verder ontwikkeld naar ingewikkelde constructies. Geen materiaal meer uit een container maar nieuw materiaal gevormd zo als ik het wil. Tenminste vier muziekmachines zijn op de expositie te horen en te zien.

Peter van Loon