8 t/m 26 juli

Tentoonstelling van nieuw talent van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers

Opening: zaterdag 11 juli 17.00 uur  door Klaas Pauw, voorzitter NKvB
Uitloop: zondag 26 juli 16.00 uur

a Fredy E. Wubben  a Caroline Kampfraath  a Jasper Schep

Fredy E. Wubben                 Caroline Kampfraath           Jasper Schep

Tentoonstelling van nieuw talent

VoorBEELDEN V

Van rommelige schroothoop tot glanzend glas, van Brabantse aarde tot glimmende folie: de nieuwe leden van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers (NKvB) maken op inventieve wijze gebruik van een grote variëteit aan materialen. Resultaat i s een verrassend feest van thema's, vormen, kleuren en sferen: fragiel naast robuust, sprookjesachtig naast abstract, energiek naast ingetogen, absurd naast poëtisch.

Tijdens deze vijfde editie van de tweejaarlijkse tentoonstelling VoorBEELDEN presenteren elf NKvB-leden zich met (voorbeelden van) hun werk: Riëlle Beekmans, Bastiaan de Groot, Caroline Kampfraath, Leen Kessels, Irma van Koningsbruggen, Marina van der Kooi, Lia Koster, Annemarie Petri, Jasper Schep, Kim Waver en Fredy E. Wubben. Deze tentoonstelling is georganiseerd door Merel Holleboom.

De NKvB is in 1918 opgericht als een belangenvereniging voor beeldhouwers. Doel is de belangstelling voor de driedimensionale kunst in binnen- en buitenland te vergroten en de onderlinge contacten tussen ruimtelijk werkende beeldend kunstenaars te bevorderen. Een van de speerpunten is het organiseren van tentoonstellingen en symposia. Daarnaast ondersteunt de vereniging haar leden waar mogelijk op verschillende gebieden. Lees meer over de NKVB.

Riëlle Beekmans werkt in klei. Haar grote werkplaats aan huis is daar helemaal voor uitgerust. In deze tentoonstelling laat ze beelden zien met haar eigen hoofd als uitgangspunt. Hetzelfde hoofd maar steeds een ander gezicht. De mond of eigenlijk de mond in de vorm van een kus. Een kus als symbool van vriendschap en liefde maar ook als symbool van vergankelijkheid, net als bloesem aan de bomen.

a Rielle Beekmans

Natuursteen, marmer en graniet; dat zijn voornamelijk de materialen waarin Bastiaan de Groot werkt. Zijn werk is monumentaal, conceptueel, figuratief en alles daartussen. Hij heeft een eigen beeldentuin en een antieke vrachtwagen met kraan waarmee hij zijn werk kan transporteren. Regelmatig werkt hij in Zweden met een kunstenaarscollectief . Zijn objecten staat bij scholen, ziekenhuizen, in parken, bij bedrijven, openbare gebouwen en particulieren in binnen- en buitenland.

a Bastiaan de Groot

Jasper Schep maakt het liefst absurde creaties. Zijn sculpturen bouwt hij van afgedankte materialen, variërend van dakbedekking en apparaten tot auto-onderdelen. Die objecten brengt hij tot leven door moderne techniek te combineren met zichtbare mechaniek en constructies. Zo ontstaan 'machines' die verrassen en op mensen reageren. Door zijn werk met 220V in beweging te zetten, kan de spanning die hij ervaart, een ontlading vinden.

a Jasper Schep

Caroline Kampfraath reflecteert in haar werk op het dagelijks leven en de ons omringende omgeving. Met visueel aantrekkelijk materiaalgebruik wil ze de toeschouwer verleiden mee te gaan in een - soms ongemakkelijke - gedachte. Zo staat It's all Hearsay said the Tree symbool voor hoe de mens de natuur ziet: vooral als projectie van eigen gevoelens.

a Caroline Kampfraath

Elementen als structuur, ritme, beweging en licht typeren het werk van Leen Kessels. Ze onderzoekt universele wetmatigheden en patronen in de natuur. Meanderen, trillen, ontvouwen, afbreken, vergaan, verstillen...in steen vindt ze een eerlijke en geduldige spiegel waarmee ze deze processen zicht- en tastbaar kan maken. Door een impuls aan de oppervlakte ontstaat een steeds verder en dieper gaande beweging de steen in. Wat rest zijn fragiele patronen waarin het licht een grote rol speelt.

a Leen Kessels

"Gebonden zijn we al genoeg," is een credo van Irma van Koningsbruggen. Ze beperkt zich dan ook niet tot één stijl. Wel moet een beeld voor zichzelf spreken. De natuur is een van haar inspiratiebronnen. "Vooral als ik alleen in een weiland zit en de buizerds hoog boven m'n hoofd cirkelen en de havik langs de bosrand scheert. Zo vrij als een vogel."

a Irma van Konings bruggen

De beelden die Marina van der Kooi de afgelopen vier jaar maakte, zijn zuiver abstract en willen de aandacht van de kijker naar hun binnenruimte trekken. De beelden zijn onder andere geïnspireerd op Arabische lemen huizen die ze zag in Egypte: trappen, gangen, hoeken, banken, alles aaneengevoegd tot een ruimtelijk geheel. Archeologische fundamenten vormen een andere associatiebron.

a Marina vd Kooi

Lia Koster maakt met staal en glas beelden die blaken van levenslust. Ze wil daarin altijd iets kwijt van wat wel 'de vonk van het leven' wordt genoemd. Kleurrijke organische vormen zijn vaak het resultaat.

a Lia Koster

Met grote concentratie en liefde voert Annemarie Petri haar minutieuze voorstellingen uit. Haar schilderijen, beelden en etsen roepen een heel eigen, sprookjesachtige en melancholieke wereld op. Binnen die wereld is haar bereik groot: van bizar tot humoristisch, van bevreemdend tot herkenbaar.
In musea, galeries en op beurzen in binnen- en buitenland is haar werk te zien.

a Annemarie Petri

Het werk van Kim Wawer begint en eindigt altijd met een ruimte. Zij zoekt en vindt die in de publieke of in de mentale ruimte en keert deze gevonden 'plek' binnenste buiten. De elementen en materialen waarmee ze werkt, zijn zo zeer beïnvloed door de mens dat zij de intieme karakteristieken van het menselijk Zijn belichamen.

a Kim Waver

Verbazing over ons ontstaan en bestaan is een inspiratiebron voor Fredy E. Wubben. Voor haar is het begin van celdeling een wonder "in al zijn kleinheid in vergelijking met de oerknal van het ontstaan van de aarde".
In de Kalevala, het Finse scheppingsverhaal, ligt het kosmische ei op de buik van een vrouw op de oneindige wateren. Uit dat ei is de kosmos geboren. De eivorm, de vruchtbaarheid, staat voor het nieuwe leven.

a Fredy E. Wubben