1 t/m 26 maart

Tentoonstelling

Marion Röst, schilderingen op papier en doek; Lutgard Wittocx, werken in de ruimte (Lange zaal)

Opening: zaterdag 4 maart 17.00 uur
'De kunstenaar vertelt': zondag 12 maart 16.00 uur
Uitloop: zondag 26 maart 16.00 uur

a Marion Röst Marion Röst

a Lutgard Wittocx Lutgard Wittocx

 MARION RÖST

Het schijnt mij toe dat de schilderijen van Marion Röst een grootste gemene deler hebben en dat is het licht. Niet het 'realistische' licht, maar het licht als symbool. Wie het werk goed bekijkt zal zien dat het niet uitsluitend uit licht bestaat, maar dat het licht hier schijnt in de duisternis.

Het licht kent vele nuances: soms is het rustig en veilig, soms is het verheugend en vrolijk, dan weer heet en heftig. Maar altijd gaat het over levenskracht. Het leert ons dat ook in duistere momenten het licht er is en dus kan worden opgeroepen, ter vertroosting en voor visueel avontuur.

Ieder schilderij van Marion Röst is een ontdekkingsreis naar steeds nieuw licht, naar eeuwig licht dat tegelijkertijd altijd nieuw zal blijven als het je plotseling raakt, naar licht als een altijd hoopvol moment in de schijnbare chaos van menselijke beslommeringen. En dat licht schijnt in onszelf, in welke visuele context het ook geplaatst wordt, waarvan de hier uitgekozen werken maar enkele voorbeelden vormen. Maar je moet kijken om het te zien. Het licht toont zich het felst en puurst in (de naweeën van) de duisternis, zijn tegendeel en complement: want zonder duister kan licht niet als zodanig worden waargenomen. Licht en duister zijn delen van hetzelfde geheel: het menselijk bestaan.

Philip Peters, 2014

*

LUTGARD WITTOCX

Het werk van Lutgard Wittocx wordt gekenmerkt door een persoonlijke beeldtaal en uitgekiende composities die een passie voor tekenen en muziek verraden. Met trefzekere hand portretteert ze al jaren musici, dansers en inspirerende mensen. Door middel van uitsnijden, verbuigen,werken met textuur en aandacht voor schaduwwerking zet ze deze tekeningen om in driedimensionaal werk. Meer dan eens dienen eerste versies in plexiglas als aanzet voor uitvergrote reeksen in aangepast materiaal. Niet zelden geeft dit werk zijn geheimen en finesses prijs bij een tweede en meer aandachtige lezing.

Michael Pycke