Zondag 10 oktober 2021 20.00 uur

Een feestje met Bach, cabaret, jazz en klassiek én een open podium voor dichters en schrijvers.

Met o.a. Daniël Kramer, piano; Janneke Schaareman, zang; Yanna Pelser, altviool en zang; en Jelle Roozenburg, soundscapes en gitaar. Open podium voor dichters en schrijvers, waaraan iedereen mee kan doen.

Presentatie: Anita Poolman en Anne Woodward.

Hoofdfoto Party

Toegang € 10. Kaarten

Medewerkers aan Spinoza Plaza: toegang vrij.

 

De Nederlandse altvioliste Yanna Pelser studeerde klassieke altviool in Rotterdam, Detmold, Tilburg en Berlijn bij Gisella Bergman, Diemut Poppen en Thomas Lange. Tijdens haar studie speelde ze al mee in jazz- en wereldmuziekensembles. Daar vond ze veel ruimte voor muzikale improvisatie, waardoor ze de flexibiliteit van haar binnenoor ontdekte en ontwikkelde. Gevoelig voor klankkleur begon ze haar improvisaties een persoonlijk tintje te geven door een techniek van tegelijk zingen en spelen te ontwikkelen. Daarmee kan zij muziek maken direct vanuit het hart en zij heeft een uniek geluid in de Europese jazzwereld. Momenteel experimenteert ze met haar zang-altvioolvaardigheden in ensembles als AM.OK, Ikarai, North Sea String Quartet en Blink Quartet. Ook componeert ze en arrangeert ze voor haar songwriter-zangerproject 'Albertine'.

 

Ze is een ervaren opnamemuzikant, orkestspeler, kamermusicus en improvisator in wereldmuziek en cross-over ensembles. Ze toerde over de hele wereld en werkte samen met artiesten als Evelyn Glennie, Duncan Laurence, Roland Satterwhite, Mario Forte, Karsu, en Lilian Vieira. Als orkestmuzikant werkte ze mee aan opnames voor Celine Dion, Justin Bieber en David Guetta.

 


Jelle Roozenburg (1995) is gitarist in veel uiteenlopende bands en is actief als componist en arrangeur voor o.a Bonsai Panda, New Rotterdam Jazz Orchestra en Shoebills. Hij studeerde jazzgitaar bij Ed Verhoeff, Reinier Baas, Ronald Schmitz en Ben de Bruijn en volgde compositielessen bij Stefan Lievestro en Paul van Brugge.
Jelle Roozenburg is in 2018 afgestudeerd aan het conservatorium Codarts in Rotterdam. Naast zijn hoofdvaklessen volgde hij ook compositielessen bij Stefan Lievestro en Paul van Brugge. Tijdens zijn studie speelde hij in verschillende bands en projecten waaronder: Kris Berry, Lucy Woodward, Thom Hoorweg en Kim Hoorweg en Beryl Anne. Ook vormde hij zijn eigen groepen om zijn muziek ten gehore te brengen: S.T.O.K. en Fat Easy Grey. Momenteel speelt hij in veel uiteenlopende bands waaronder New Rotterdam Jazz Orchestra, Shoebills, Lucy Woodward, Bonsai Panda (Louk Boudesteijn, Jelle  Roozenburg), Alexander van Popta Quartet, Asbest (Jimmi Hueting, Jesse Schilderink, Jelle Roozenburg), Beryl Anne, Roest, Soil Painting, Beryl Anne, SPUNK en Willem!.

 

Janneke Schaareman studeerde in 2004 als sopraan af aan de tweedefase-opleiding van het Arnhems conservatorium, waar zij op 17-jarige leeftijd begon aan haar opleiding klassieke zang. Zij studeerde daar  achtereenvolgens   bij Tom Sol, Elena Vink en Harry van Berne. Tijdens en na haar studie volgde zij masterclasses in binnen- en buitenland bij gerenommeerde  zangers als Allison Pearce, Adrienne Csengery en Carolyn Watkinson. Na haar studie schoolde zij zich om tot mezzosopraan onder begeleiding van Sylvia Schlüter  en Meinard Kraak.
In de afgelopen jaren zong zij uiteenlopend repertoire en heeft zij zich als veelzijdig zangeres ontwikkeld. Zij soleerde in opera’s als Carmen (G. Bizet - Carmen), conservatoriumproductie Die Zauberflöte (W.A. Mozart -  rol Derde Dame) o.l.v. Thylo Lehmann  en zong in Die Lustige Witwe ( F. Léhar) bij het Gelders Orkest o.l.v. Martin Sieghart  en Il combattimento di Tancredi e Clorinda (C. Monteverdi -Tancredi) o.l.v. Kees Koelmans. Moderne opera’s zong zij voor yo! (International youth Opera) en FOP (Fast Opera Productions) waar zij sinds 2010 aan verbonden is. Verder zong zij bij het Utrechts Blazers Ensemble muziek van Louis Andriessen (Hadewych) en John Adams (Grand Pianola) en speelde zij met het muziektheater ensemble Xantippe in de kleine theaters van Nederland en België.
Op de Nederlandse Ambassade in Parijs zong – en liep zij modeshows voor Peter George D’Angelino Tap , wat zijn vervolg vond tijdens de Week van het Romantische Lied in Amsterdam en de RAI.
Regelmatig soleert zij in oratoria zoals het Requiem van Duruflé en Oratorio de Noël van Saint Saëns en zij zong o.l.v. Marc Versteeg het Magnificat van Arvo Pärt. In de toekomst staan liedrectitals en operaproducties in het buitenland gepland.
Met flamencogitarist Jurgen Rijkers vormt zij sinds kort een duo dat zich vooral richt op het Spaanse klassieke en flamencorepertoire. Janneke is verbonden als zangpedagoge aan de Acteursopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten ArteZ.

 

Daniël Kramer’s liefde voor muziek werd al op de muziekschool aangewakkerd door Kees Stikkers, inspirerend docent en groot kenner van de muziek van Bach.  Op jonge leeftijd kreeg hij lessen van Ton Hartsuiker en die hadden grote invloed op hem. Zijn masterstudie aan het conservatorium van Amsterdam rondde hij af met onderscheiding bij docent Håkon AustbØ, die hem inwijdde in de geheimen van de pianistische verfijning en bezield musiceren. Verder hebben ontmoetingen met bv. Rudolf Jansen, Willem Brons, Murray Perahia en Claude Helffer (lessen in Parijs 1998-2003) hem gevormd.
Als kamermusicus heeft hij het voorrecht samen te werken met inspirerende collega's van naam, zoals Liza Ferschtman, Quirine Viersen, Harriet Krijgh, Nobuko Imai en Charles Neidich. Ook mocht hij soleren met o.a. Het Residentie orkest, de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Peter Eötvös, Insomnio, het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Werner Herbers en het njo o.l.v. Reinbert de Leeuw.
Daniel was talloze malen te horen op radio en tv, o.a. in DWDD, Tijd voor Max, Vrije geluiden en de Tiende van Tijl. Daniel is ook werkzaam als repetitor. In die hoedanigheid werkte hij o.a. met Nikolaus Harnoncourt, Anne Sofie von Otter, Joseph Calleja, Riccardo Chailly, Antonio Pappano en Daniele Gatti.
Zijn kwaliteiten bleven ook tijdens wedstrijden niet onopgemerkt. Zo viel hij in de prijzen op het Prinses Christina Concours '94 (nationale 1e prijs), het concorso Seghizzi '08 (eerste prijs als duo met sopraan Sabine Wüthrich) en het concours Olivier Messiaen in Parijs '07.

 

eerde Janneke in opera’s als Carmen (G. Bizet - Carmen), Die Zauberflöte (Mozart - Derde Dame) o.l.v. Thylo Lehmann, Orfeo ed Euredyce (Gluck - Orfeo), Dido and Aeneas (Purcell - Sorceress), zong in Die Lustige Witwe met Het Gelders Orkest olv Martin Sieghart en Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Monteverdi - Tancredi) o.l.v. Kees Koelmans.  Op haar repertoire staan verder rollen als Sesto, Idamante en Dorabella (Mozart), Oktovian, De Componist (Strauss) en Charlotte (Massenet).

 

Sinds 2013 is Janneke lid van het huisensemble van Opera Zuid en maakte zij hier in hetzelfde jaar haar debuut als Carmen.

 

Hedendaagse opera zong Janneke in producties van YO!, Kameroperahuis Zwolle en Fast Opera Productions. Bij het Utrechts Blazers Ensemble zong zij in Hadewijch van Louis Andriessen en Grand Pianola van John Adams. In 2014 zal zij de titelrol vertolken in de Fries/Nederlandstalige opera De Ijsvorstin van Tryater.

 

Janneke maakte in het najaar van 2012 haar debuut in het Concertgebouw als alt soliste in de 2e Symphonie van Mahler met het Philips Orkest olv Jules van Hessen. Eerder werd zij uitgenodigd Mahlers Zarathustra’s Nachlied uit te voeren in een bewerking van Kerry Woodward. Tevens wordt Janneke regelmatig uitgenodigd te soleren in oratoria zoals elias van Mendelssohn, het Requiem van Duruflé, Verdi en Mozart en Oratorio de Noël van Saint Saëns. Zij zong deze werken o.l.v. Bas van Den Heuvel en Gerrit Maas en zong werken van Bach o.l.v. Gijs Leenaars en Gerrit Maas.

 

Janneke behaalde haar Master met een specialisatie in het Romantisch repertoire met een accent op Lied, tezamen met pianiste Cathelijne Maat, met wie zij sindsdien Duo Ondine vormt en regelmatig liedrecitals geeft in binnen -en buitenland. Met hoornist José Luis Sogorb Jover en pianiste Celia García García vormt zij Codigo Trio met wie zij onbekend romantisch - en hedendaags repertoire uitvoert en opnam op het album Martyrs.

 

Tot 2010 maakte Janneke deel uit van muziektheater ensemble Xantippe, waarmee zij voorstellingen maakte en speelde in de kleine theaters van Nederland en België, door publiek en pers enthousiast ontvangen.

 

Janneke studeerde aan het conservatorium van Arnhem, ArtEZ. Zij werd tijdens haar opleiding gecoacht door achtereenvolgens Tom Sol, Elena Vink en Harry van Berne. Interpretatieklassen volgde zij bij Carolyn Watkinson. Na het behalen van haar diploma ging zij op studiereis naar Hongarije, waar zij deelnam aan het International Bartók Festival. Begeleid door Adrienne Csengery legde zij zich toe op het repertoire van Zoltán Kodály.

 

Masterclasses en coaching in opera en Lied volgde zij bij o.a. Allison Pearce, Jard van Nes, Sylvia Schlüter, Caren van Oyen, Meinard Kraak, John Norris, Thomas Michael Allen en Ira Siff, bij wie zij momenteel haar coaching vervolgt.

 

 

 

 

Jelle Roozenburg (1995) is als jazzgitarist en arrangeur actief in de Rotterdamse scene. Met zijn band Bonsai Panda – waarmee hij, in een bijzondere bezetting, klassiek, jazz en rock combineert – presenteert hij zijn eigen muziek op Festival Jazz International Rotterdam. Daarnaast is hij Jelle vast lid van het New Rotterdam Jazz Orchestra. Hij studeerde op Codarts bij o.a Reinier Baas en Stefan Lievestro.

 

In 2020 gaat Jazz International Rotterdam een samenwerkingsverband aan met het gerenommeerde Stadtgarten uit Keulen. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking, Upstreamgenaamd, is een uitwisseling waarbij jonge Rotterdamse makers, zoals Jelle, met Keulse makers in contact komen om ervaringen te delen en samen te creëren. Jelle zal voor Upstream met zijn band Bonsai Panda naar Keulen afreizen om daar kennis te maken met het lokale jazz netwerk, een showcase te geven in Stadtgarten en nieuwe samenwerkingen op te zetten.

 

Daarnaast neemt Jelle deel ook aan de concertserie 1 op één in Jazzcafé Dizzy. In deze concertserie koppelt Jazz International Rotterdam lokaal jazztalent aan hun jazzhelden.  Jelle zal het podium betreden met de legendarische en internationaal onevenaarbare Han Bennink.

 

Jelle Roozenburg (1995) is als jazzgitarist en arrangeur actief in de Rotterdamse scene. Met zijn band Bonsai Panda – waarmee hij, in een bijzondere bezetting, klassiek, jazz en rock combineert – presenteert hij zijn eigen muziek op Festival Jazz International Rotterdam. Daarnaast is hij Jelle vast lid van het New Rotterdam Jazz Orchestra. Hij studeerde op Codarts bij o.a Reinier Baas en Stefan Lievestro.

 

In 2020 gaat Jazz International Rotterdam een samenwerkingsverband aan met het gerenommeerde Stadtgarten uit Keulen. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking,Upstreamgenaamd, is een uitwisseling waarbij jonge Rotterdamse makers, zoals Jelle, met Keulse makers in contact komen om ervaringen te delen en samen te creëren. Jelle zal voor Upstream met zijn band Bonsai Panda naar Keulen afreizen om daar kennis te maken met het lokale jazz netwerk, een showcase te geven in Stadtgarten en nieuwe samenwerkingen op te zetten.

 

Daarnaast neemt Jelle deel ook aan de concertserie 1 op één in Jazzcafé Dizzy. In deze concertserie koppelt Jazz International Rotterdam lokaal jazztalent aan hun jazzhelden.  Jelle zal het podium betreden met de legendarische en internationaal onevenaarbare Han Bennink.