19 februari t/m 9 maart 2014

Tekeningen en olieverfschilderijen van Tim Duncan (Albert Vogelzaal)

Opening zaterdag 22 februari 17.00 uur

Uitloop zondag 9 maart 16.00 uur

Het werk op deze tentoonstelling, die de titel Imaginings meekreeg, bestaat uit series tekeningen met houtskool, pastel, inkt en olieverfschilderijen. Nieuw in zijn werk is het gebruik van houtskool. Met dit eenvoudige materiaal weet hij met zeer verfijnde grijstinten een geheimzinnige sfeer in de tekeningen op te roepen: van zacht en vriendelijk naar vervreemdend en onheilspellend.

Tim Duncan Clown 1 k   Tim Duncan Clown 2 k

 

 Deze expositie draagt de naam 'Imaginings', 'verbeeldingen'. Dat is ook het centrale thema van zijn kunst. De wereld van de verbeelding is voor hem een onderdeel van de realiteit. Verbeelding voorziet in de mogelijkheid de werkelijkheid te interpreteren, te begrijpen en zelfs te veranderen. Zij opent de deur voor het begrijpen van de wereld op een dieper niveau en maakt het leven draaglijk. Voor Tim Duncan zou het leven zonder verbeelding zijn "als het eten van een rauwe aardappel"!

De centrale rol die de verbeelding speelt, bepaalt de keuze van het onderwerp van zijn werk, of hij nu met olieverf, inkt, houtskool, klei of steen werkt. De laatste tien jaar was het circus een vaak voorkomend thema. Tim Duncan ziet het circus als zijn denkbeeldig thuis. Vooral de clown heeft zijn voorkeur. Clowns beeldt hij af als buitenstaanders. In hun gezichten ziet men angst, vreugde, verdriet, geluk en verlichting. Clowns staan voor hoop, eenvoud, vrijgevigheid en vooral vermaak. Voor Tim Duncan zijn de clowns heel persoonlijk, als familieleden. Zij geven weer wat hij in zichzelf ziet en wat hij wenst voor de toekomst. Ze staan voor transformatie.

Een thema dat daarmee verband houdt is de verandering van licht naar donker. Dit is te zien in het kleurgebruik, dat soms terughoudend, maar vooral in het recente werk met inkt stralend en vibrerend is. In zijn kleurgebruik zoekt hij harmonie, een ander belangrijk thema in zijn levensfilosofie. De verbeelding in het werk van Tim Duncan is er niet bewust ingebracht, maar is min of meer onbewust ontstaan. Het stroomt vanuit een bron in het onbewuste. Het toont ook de pijn en het lijden in zijn leven, maar de hoop krijgt altijd weer de boventoon.

Deze expositie draagt de naam Imaginings, ‘verbeeldingen’ . Dat is ook het centrale thema van zijn kunst. De wereld van de verbeelding is voor hem een onderdeel van de realiteit. Verbeelding voorziet in de mogelijkheid de werkelijkheid te interpreteren, te begrijpen en zelfs te veranderen. Zij opent de deur voor het begrijpen van de wereld op een dieper niveau en maakt het leven draaglijk. Voor Tim Duncan zou het leven zonder verbeelding zijn “als het eten van een rauwe aardappel”!

 

De centrale rol die de verbeelding speelt, bepaalt de keuze van het onderwerp van zijn werk, of hij nu met olieverf, inkt, houtskool, klei of steen werkt. De laatste tien jaar was het circus een vaak voorkomend thema. Tim Duncan ziet het circus als zijn denkbeeldig thuis. Vooral de clown heeft zijn voorkeur. Clowns beeldt hij af als buitenstaanders. In hun gezichten ziet men angst, vreugde, verdriet, geluk en verlichting. Clowns staan voor hoop, eenvoud, vrijgevigheid en vooral vermaak. Voor Tim Duncan zijn de clowns heel persoonlijk, als familieleden. Zij geven weer wat hij in zichzelf ziet en wat hij wenst voor de toekomst. Ze staan voor transformatie.

 

Een thema dat daarmee verband houdt is de verandering van licht naar donker. Dit is te zien in het kleurgebruik, dat soms terughoudend, maar vooral in het recente werk met inkt stralend en vibrerend is. In zijn kleurgebruik zoekt hij harmonie, een ander belangrijk thema in zijn levensfilosofie.

 

De verbeelding in het werk van Tim Duncan is er niet bewust ingebracht maar is

min of meer onbewust ontstaan. Het stroomt vanuit een bron in het onbewuste.

Het toont ook de pijn en het lijden in zijn leven, maar de hoop krijgt altijd weer de boventoon.